Trafikverket visade upp Ostlänkenplanerna på ett samrådsmöte på onsdagskvällen, och det blev snabbt fullt i lokalerna när nyfikna och delvis oroliga Trosabor rann in genom dörrarna.
I ett av klassrummen visades en virtuell helikopterfärd över den tänkta järnvägssträckningen genom Trosa kommun, i en digital modell som är förvånansvärt detaljrik. "Helikopterpiloten" vid tangentbordet fick flera gånger zooma in på fastigheter som ligger väldigt nära rälsen, efter frågor från publiken.
Två av de som berörs är Kerstin Östman och Ulf Lundkvist som bor i Sille. Ostlänken kommer att passera ett par stenkast från deras hus, på andra sidan E4:an.
– Det är klart att järnvägen måste byggas. Det har dröjt alldeles för länge, särskilt med tanke på att vi måste få ner koldioxidutsläppen, säger Kerstin Östman.
Men hon är samtidigt orolig för konsekvenserna personligen, främst under byggtiden.
– Det är klart att man undrar hur jobbigt det kommer att bli. Sedan tänkar man ju mycket kring hur det blir med våra skogsområden också, som Silleskogen som ligger i närheten av oss och i vägen för järnvägen.
Även Pertti och Pirjo Hiltunen, som tidningen rapporterat om tidigare, var på samrådsmötet. De börjar dock skönja ljus i tunneln.
– Vi har fått veta nu att det finns möjlighet att ansöka om tidigare inlösen på grund av medicinska skäl, så det ska vi göra nu, säger Pertti Hiltunen.
– Jag har ju varit på sjukhus två gånger nyligen, för stroke och blodpropp i hjärnan, förklarar Pirjo Hiltunen.
Paret har levt med ovissheten kring Ostlänken i snart 20 år.
För andra är problemet av nyare karaktär. En man som vill vara anonym köpte sitt hus vid Åbro för två år sedan. Enligt planerna ska den 1,7 kilometer långa bron över Trosaåns dalgång passera över hans tak.
– Det är ju bra att de satsar på infrastrukturen. För egen del är det bara att vänta och se vad som kommer hända. Det är ju myndigheter det handlar om, vad har man för val?
Lisbeth Karlsson bor strax söder om samma tänkta bro.
– Det var väldigt intressant att se filmen, man fattar ju lite mer. Men det är väldigt oroande med bullret.
De flesta tycks dock vara positiva till att Ostlänken som helhet byggs.
– Jag tycker att det är positivt, men det känns onödigt att man sänkte hastigheten till 250 kilometer i timmen. Det kommer göra stor skillnad för resor till Göteborg, Malmö och Europa i framtiden, säger en Trosabo som var på mötet.