– Det är katastrof och vi känner oss väldigt åsidosatta. Ska det bli som på E4:an där en motorcyklist dog innan något gjordes, säger Katja Watts.
I sex år har hon vädjat till Trafikverket för att få en säkrare infart mot familjens bostad på gården Kihammar mellan Åda och centrala Trosa. Samtidigt har myndigheten hänvisat till arbetet med den nya vägplanen för väg 218. Vilken nu vunnit laga kraft.
– Går allt som det ska kommer vi planera produktionen och påbörja ombyggnationen under nästa år, säger Magnus Persson från Trafikverket som leder projektet.
Enligt honom återstår en del diskussioner kring budgeten efter den senaste tidens prisökningar. Men när det gäller Kihammar står det redan klart vilka förbättringar de boende har att vänta – inga alls.
– Trafikverket vill plocka bort våra busshållplatser. Men gör ingenting alls för att det ska bli säkrare att svänga in på vår väg, säger Katja Watts.
Samtidigt planeras omfattande ombyggnationer för att säkra avfarterna vid Åda gård och Augustendal, vilka även får nya busshållplatser. Magnus Persson förklarar att Trafikverket prioriterar de åtgärder där pengarna gör mest nytta.
– Vi hade kunnat bygga ett vänsterkörfält vid Kihammar om det funnits mer pengar. Men eftersom det rör sig om en korsningspunkt med mycket god sikt och väldigt lite trafik är det heller inget vi ser som nödvändigt, säger han.
Men Katja Watts menar att den goda sikten är en del av problemet.
– Vår infart ligger mitt på ”Ådarakan” och där tycker folk det är jätteroligt att ”maxa farten” innan man når de första fartkamerorna.
När det planerade viltstängslet sätts upp är Katja Watts rädd att hastigheten kommer öka ytterligare. Att få använder infarten gör det samtidigt farligare att svänga av mot hennes fastighet.
– När man kommer från Trosa och blinkar vänster tror många som ligger bakom att man påbörjar en omkörning. Då ökar de farten medan vi saktar in och det finns ingenstans att skydda sig.
Katja Watts minns hur en av hennes vänner blev påkörd bakifrån när han väntade på att kunna svänga vänster i korsningen. Även om hennes döttrar hann bli vuxna medan dialogen med Trafikverket pågick finns det andra barnfamiljer i området.
– Vi vill ha en säker vänstersväng vilket hade kostat en miljon att bygga. Det är en procent av budgeten på 90 miljoner, men tydligen för dyrt.