Det var under torsdagseftermiddagen som ett persontåg från Mälartrafik körde in i en skogsmaskin, i höjd med Hölö, mellan Södertälje och Vagnhärad. Tåget spårade i samband med kollisionen ur och rev samtidigt ned kontaktledningen – något som orsakade totalstopp i tågtrafiken. Trafiken var åter i gång under fredagsmorgonen.
Föraren av skogsmaskinen fördes vid 16-tiden med helikopter till sjukhus. Han ska då ha varit vaken och talbar. I övrigt rapporterades inga personskador.
Olyckan inträffade vid en övergång med ett system som kallas för enskild ljussignal. Ett system som kritiserats av Trafikverket i en artikel i SN tidigare i år. Många menar att systemet är ologiskt. Trafikanterna varnas nämligen om att ett tåg kan vara på väg genom att lampan släcks.
– Det brukar vara tvärtom. En tänd lampa är en varningssignal. Det är nog inte många som känner till att det är tvärtom på övergångar med enskild ljussignal, sa Raili Salminen, olycksutredare på Trafikverket, till tidningen i maj.
Så sent som i maj i år körde ett tåg in i en A-traktor, vid en övergång med samma signalsystem, vid Hjärmesta i närheten av Enstaberga.
I A-traktorn satt fyra ungdomar varav en skadades illa och kördes med ambulanshelikopter till sjukhus. De övriga tre personerna i bilen klarade sig med lättare skador. Ingen på tåget ska ha skadats fysiskt.
I samband med olyckan i Enstaberga hörde Svalstabon Lennart Björkqvist sirener.
– När jag hörde att det hänt en olycka med en bil och ett tåg söder om Nyköping, tänkte jag att det är säkert övergången vid Hjärmesta. Den är totalt livsfarlig, sa han till tidningen då.
År 2017 körde ett av SJ:s regionaltåg in i ett militärfordon under den stora militärövningen Aurora 17. Även den här olyckan inträffade på en överfart med det kritiserade signalsystemet.
Tre personer, som färdades i den pansarterrängbil som blev påkörd av tåget, samt lokföraren skadades vid kollisionen.
Övergången i Hjärmesta drabbades redan år 2012 av en olycka då ett tåg kolliderade med en personbil. Föraren av personbilen klarade sig på ett mirakulöst sätt utan skador.
Sedan 30 år tillbaka sätts inga nya enskilda ljussignaler upp – i stället byggs dem bort.
I dag finns det 163 övergångar med enskild ljussignal i Sverige. Åtta av dem finns i Nyköping och en finns i Trosa.