– Vi blir inte färdiga nu över helgen, utan kommer att fortsätta med arbetet under veckan. Men vi blir klara med det som är över spåren, säger Lukas Ström, arbetsledare från byggföretaget NCC, på söndagsmorgonen.
Den befintliga järnvägsbron stängdes i början av januari – då den ska ersättas med en ny. Rivningen påbörjades på fredagskvällen. På söndagen var den så gott som helt fallen i spillror. För att kunna utföra rivningsarbetet över spårområdet rådde det tågstopp under tiden.
Lukas Ström var på plats tillsammans med Carl Winberg, som ansvarar för byggplatsuppföljningen. Deras uppgift är att se hur arbetet går.
– Så att vi följer tidsplanen och kan sluta väsnas så mycket, säger Lukas Ström med de smattrande ljuden från maskinerna i bakgrunden.
Carl Winberg berättar att de använder sig av krossmaskiner för att riva bron.
– De har likt käftar som tuggar sönder betongen, säger han.
Båda två säger att arbetet har gått bra och att de inte har stött på några problem.
För gående finns en tillfällig passage över tågrälsen, men det finns ingen för fordon. I stället leds biltrafiken om på en cirka två mil lång sträcka för att ta sig från den ena till den andra sidan om järnvägen. Något som har upprört och oroat både Vrenabor – som får det svårt att ta sig mellan det tudelade samhället – och företag – som bekymrar sig över hur kunder och leveranser smidigt ska ta sig till dem.