â Vi blir inte fĂ€rdiga nu över helgen, utan kommer att fortsĂ€tta med arbetet under veckan. Men vi blir klara med det som Ă€r över spĂ„ren, sĂ€ger Lukas Ström, arbetsledare frĂ„n byggföretaget NCC, pĂ„ söndagsmorgonen.
Den befintliga jĂ€rnvĂ€gsbron stĂ€ngdes i början av januari â dĂ„ den ska ersĂ€ttas med en ny. Rivningen pĂ„börjades pĂ„ fredagskvĂ€llen. PĂ„ söndagen var den sĂ„ gott som helt fallen i spillror. För att kunna utföra rivningsarbetet över spĂ„romrĂ„det rĂ„dde det tĂ„gstopp under tiden.
Lukas Ström var pÄ plats tillsammans med Carl Winberg, som ansvarar för byggplatsuppföljningen. Deras uppgift Àr att se hur arbetet gÄr.
â SĂ„ att vi följer tidsplanen och kan sluta vĂ€snas sĂ„ mycket, sĂ€ger Lukas Ström med de smattrande ljuden frĂ„n maskinerna i bakgrunden.
Carl Winberg berÀttar att de anvÀnder sig av krossmaskiner för att riva bron.
â De har likt kĂ€ftar som tuggar sönder betongen, sĂ€ger han.
BÄda tvÄ sÀger att arbetet har gÄtt bra och att de inte har stött pÄ nÄgra problem.
För gĂ„ende finns en tillfĂ€llig passage över tĂ„grĂ€lsen, men det finns ingen för fordon. I stĂ€llet leds biltrafiken om pĂ„ en cirka tvĂ„ mil lĂ„ng strĂ€cka för att ta sig frĂ„n den ena till den andra sidan om jĂ€rnvĂ€gen. NĂ„got som har upprört och oroat bĂ„de Vrenabor â som fĂ„r det svĂ„rt att ta sig mellan det tudelade samhĂ€llet â och företag â som bekymrar sig över hur kunder och leveranser smidigt ska ta sig till dem.