Peter går i pension igen – Volvon till salu

"Blomlådan", Volvon, ska säljas och Peter Johansson ska lägga rallykarriären på hyllan. Eller...? "Ja, så är det. Om jag inte får tag i ett kartläsarproffs till finalen i Svenska rallycupen i helgen då Hasse, min ordinarie co-driver, har andra uppdrag. Får jag det avslutar jag med den tävlingen", säger Peter Johansson.

Peter Johansson med kartläsaren Hasse Pettersson på startrampen i det norska rallyt i helgen. Nu ska Volvon säljas.

Peter Johansson med kartläsaren Hasse Pettersson på startrampen i det norska rallyt i helgen. Nu ska Volvon säljas.

Foto: Privat

Rally2024-09-23 19:43

Nyheten i korthet

  • Peter Johansson planerar att avsluta sin rallykarriär efter den sista deltävlingen i Volvo Euro cup, där han slutade på fjärde plats.
  • Peter Johansson och hans kartläsare Hasse Pettersson, som ursprungligen planerade att sluta förra året, bestämde sig för att köra en säsong till för att delta i Volvo Euro cup.
  • Peter Johansson kommer att spendera sin nya fritid med sina barnbarn, sitt företag och sitt hus i Spanien. Han nämner att rallytävlingar har blivit för dyra och varje deltävling har kostat 50 000 kronor.

Efter den avslutande deltävlingen i Volvo Euro cup känner sig Peter Johansson lite sliten. Det blev en fjärdeplats i klassen, en andra i cupen och en total fjärdeplats i densamma.

– Efter 60 mils specialsträckor totalt känns det ändå ganska bra, säger han.

undefined
Peter Johansson med kartläsaren Hasse Pettersson på startrampen i det norska rallyt i helgen. Nu ska Volvon säljas.

Tävlingen i Norge avgjordes på de snabbaste vägarna i år.

– Vi hade 100,8 km/h i snitt på hela tävlingen. En sträcka, sträcka tre som var 14 kilometer, där hade vi fyra chikaner (två tätt på varandra följande kurvor, reds. anm.) och en topphastighet på 170 km/h. Men det är välkända sträckor och många kända norska förare var på plats. 

Rally Hedenmarken avgjordes fem mil söder om Lillehammer. 

Målsättningen för SMK Nyköpingsföraren var att vinna tävlingen, för att på så sätt knipa andraplatsen i cupen, men det lyckades han alltså inte med.

 – Jag fick stryk med 38 sekunder. Det kanske inte låter mycket på tio mil, men det är ändå sekunder jag måste ta in mot ett team som hittat 110-procentigt flow. Det är små detaljer, det kan vara att jag bromsat lite för tidigt in i en chikan, kommit in lite för sent i ett vägbyte. Det är småmissar man gör. Det blir tiondelar som blir sekunder till sist.

Peter Johansson och hans kartläsare Hasse Pettersson skulle egentligen tackat för sig redan förra året, men beslutade sig för att fortsätta en säsong till.

– Jag ska inte säga att jag blev övertalad, men när jag fick erbjudandet med Volvo Euro cup ville jag testa. Och vi har haft fantastiskt roligt. Det har varit roligt att få göra den här resan med teamet. 

undefined
Peter Johansson sa redan förra året att han skulle lägga rallykarriären på hyllan, nu ska det bli av.

Vad ska du göra med all extra fritid nu?

– Jag har fyra barnbarn, som jag vill ta hand om mer. Jag har ett företag med tolv anställda. Vi har ett hus i Spanien som blivit eftersatt, vi har tomt hemma. Det här tar tid och så tycker jag att det blivit för dyrt. Det är inte försvarbart att fortsätta.

Varje deltävling i år har kostat 50 000 kronor, men då är inte alla olyckor med bilen inräknade.

– Vi har haft lite otur, ja. Driften och materialet har blivit dyrare än vi räknat med. Nu till Norge köpte jag bara sex däck, men till Danmark och Tyskland köpte vi slicks (däck utan spår, som man kör på asfalt med, reds. anm.). Men det är ett minne för livet att ha fått göra det här.

Karta: Lillehammer
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!