I förra veckan kom besked om att lastbilstillverkaren Volvo bygger en batterifabrik i Mariestad, en nyckelproduktion för framtidens behov. En hållbar, klimatvänlig batteriutveckling för bilindustrin och andra fordon är värdefull på många sätt. Ett samhälle som vill se människor i rörelse behöver privatfordon som hänger med i utvecklingen.
Regeringen har nu tillsatt en så kallad batterisamordnare för att stötta projekten med batteritillverkning i Sverige, där flera stora aktörer redan finns. Landskapet med batterifabriker växer, i allt från Mariestad till Västerås, Göteborg, Södertälje och Skellefteå. Just samordnarens roll ska inte överskattas, det är teknikutvecklingen, affärsmodellerna och de faktiska lösningarna som avgör. Däremot vore det utmärkt om vi slapp se omständlig byråkrati, svag planberedskap och knöliga regelverk lägga onödiga hinder för utvecklingen i Sverige.
Just försöken att få fram bättre och mer hållbara battericeller är något som ledarsidans läsare kunnat följa i vår tio-listor med goda nyheter i månadsskiftena de senaste åren – gång på gång på gång. Listan har tagit ett kort sommarlov, men är snart tillbaka.
Sett i ett bredare perspektiv krävs nya, smartare energilagringssystem både i stort och smått. I inte minst för på bästa möjliga sätt maximera effekterna av grön energiproduktion från exempelvis vindkraft och solkraft, något att fylla på vid hög produktion för senare användning. Ett samhälle som kommer att vara alltmer beroende av elenergi på alltfler områden lär ha god nytta av storskalig laddningskapacitet, inte minst nära produktionskällorna. I förlängningen behöver vi även en utveckling för energilagring som möter enskilda hushålls behov och kanhända bidrar till att spara en och annan kostnadskrona i dyrtider.