– Pendeltågstrafiken i Stockholmsregionen har det senaste året haft allvarliga störningar i verksamheten. Det här har påverkat våra resenärer mycket negativt. SL och MTR har under lång tid fört en konstruktiv dialog för att lösa problemen men utan kunna finna en gemensam väg framåt, säger David Lagneholm, vd på SL.
Den främsta orsaken har varit en nationell brist på lokförare, skriver man i pressmeddelandet.
Egentligen var avtalet skrivet till 2026, men nu står det klart att SJ kommer att ta över driften från och med mars 2024.
– Nu ligger allt fokus på att säkerställa en bra överlämning till nästa operatör, säger Caroline Åstrand, vd MTR Nordic.
MTR har anklagats för att styras av det kinesiska kommunistpartiet, och har även fått hård kritik under året efter beslutet att ta bort tågvärdarna, vilket ledde till en vild lokförarstrejk i våras.
SL är inte lika missnöjda med MTR vad gäller tunnelbanan – där får de vara kvar.
Föreningen Gnestapendeln har under tio år klagat på driften av pendeltågen till Gnesta. Senast för någon månad sedan höll de en stor demonstration mot problemen.
– Det har funkat väldigt dåligt under en längre tid, på så vis är det inte förvånande, säger Diana Ekström Ho som är ordförande för föreningen Gnestapendeln.
Vidare säger hon att det känns lite mer hoppfullt nu när MTR är ute ur bilden och att ett nytt bolag kan ta över.