Det var den 19 oktober förra året som kollisionen ägde rum. En skogsmaskin höll på att passera en plankorsning som ligger mellan Hölö och Vagnhärad när ett tåg körde in i maskinens bakdel.
Enligt Trafikverkets utredning av olyckan körde tåget in i skogsmaskinen med en hastighet av 105 km/h. De våldsamma krafterna gjorde att skogsmaskinen förvandlades till skrot och även tåget fick ett flertal skador.
Förutom att tågets front skadades uppstod flera stora hål i tågets sida. Hålen uppstod när skogsmaskinens arm kom i svängning efter krocken och drämde in i tågväggarna.
Som tur var satt det inga passagerare där hålen slets upp. "Hade skogsmaskinen slagit in i tåget på platser där resenärer befunnit sig hade resenärerna varit i en direkt farozon", står det i utredningen.
– Vid alla typer av olyckor är marginalerna små. Den här gången hade vi marginalerna med oss och det är vi tacksamma för, säger Helena Jonsson, utredare på sektionen för olycksutredningar.
Vid kollisionen skadades föraren av skogsmaskinen. Enligt utredningen undkom föraren med lindriga skador men utgången hade kunnat bli betydligt värre.
Om tåget hade kört in i skogsmaskinens mitt – i stället för i dess bakre del – hade både lokförarens och skogsmaskinsförarens liv varit i fara, enligt utredningen.
Plankorsningen där olyckan inträffade har ett system som kallas för e-signal. Systemet är kritiserat. Bland annat för att vara ologiskt: En lampa tänds när det är fritt fram att passera – medan den släcks när ett tåg är på väg.
Enligt utredningen kan olyckan ha orsakats av att föraren av skogsmaskinen bländades av solen och inte såg att lampan var släkt. Orsaken kan också ha varit att solen reflekterades i lampans glas och gjorde att lampan såg tänd ut.
– Det skulle i sådana fall inte vara första gången en liknande missuppfattning sker kring huruvida en E-signal är tänd eller släckt, står det i utredningen.
Genom åren har flera olyckor inträffat i plankorsningar med e-signal, bland annat i östra Sörmland.
I maj 2023 körde ett tåg in i en A-traktor i närheten av Enstaberga. I A-traktorn satt fyra ungdomar och en av dem skadades allvarligt. År 2017 körde ett tåg in i ett militärfordon i Vagnhärad. Fyra personer skadades.
I dagsläget har 171 plankorsningar e-signal men de ska bytas ut. Arbetet med att byta ut e-signalen mellan Hölö och Vagnhärad påbörjas tidigast 2026.