Pensionerad SL-chef sågar Trosas hemtjänst

Som chef för Stockholms bussar och tunnelbanor gick Gunnar Rehnström ut på golvet för att förstå de anställdas situation. Sedan han fick hemtjänst är det något han tycker kommunens chefer och politiker borde ta efter.

"Min erfarenhet av att leda folk är att man måste gå före och öppna spåret som en skidåkare", säger Gunnar Rehnström.

"Min erfarenhet av att leda folk är att man måste gå före och öppna spåret som en skidåkare", säger Gunnar Rehnström.

Foto: Isak Dahl

Trosa2023-06-25 12:24

– Vi har betalat skatt under hela vårt arbetsliv. Då ska välfärden fungera bättre än så här, säger Kerstin Rehnström. Trots slaganfallet som drabbade henne för några år sedan har hon själv ingen hemtjänst utan sköter fortfarande hemmet och matlagningen själv. 

– Men vissa saker som att hjälpa min man ur sängen är helt enkelt för tungt, säger hon. 

Under 90-talet arbetade Gunnar Rehnström på Storstockholms lokaltrafik (SL) som divisionschef för pendel- och tunnelbanetågen. Idag är han pensionär och lider sedan några år tillbaka utav Parkinsons sjukdom, som göra att han inte kan förflytta sig utan stöd. 

– Rullatorn är jättebra men jag kan till exempel inte plocka upp en fjärrkontroll som hamnat på golvet utan hjälp. Det gör att jag upplever vård- och omsorg ur ett annat perspektiv än tidigare, säger han. 

Även om både Gunnar och Kerstin uppskattar hemtjänstpersonalen så fungerar verksamheten som helhet sämre än de förväntat sig. För att hjälpa Gunnar behövs två personer och med sex besök om dagen blir det många ansikten han och hustrun behöver lära känna i sitt eget hem. 

– Det kommer alldeles för mycket folk. En del är jättebra men det är tyvärr ganska hög omsättning och nyanställda får bara ett par veckors introduktion. Eftersom vårt hem är deras arbetsplats behöver personalen hinna lära sig hur det fungerar hos oss. Vart sakerna ska ligga i vårt badrum och hur Gunnars kläder ska hängas upp i garderoben, säger Kerstin Rehnström.

undefined
"Jag vill framhålla att det inte är något fel på människorna eller samordnarna. Problemet ligger högre upp", säger Kerstin Rehnström.

Som regel ska minst en person vid varje besök vara van vid att arbeta med Gunnar, men ibland kör det ihop sig.

– Då kanske det kommer någon som bara har varit här ett par gånger tillsammans med någon som är alldeles ny. Vid ett tillfälle var två personer här för att träna med Gunnar utan att någon visste hur man förflyttar honom. Hade jag inte varit hemma då hade han ramlat, säger Kerstin.

De kvällar hon och Gunnar vill vara uppe framför TV:en behöver nattpersonalen hjälpa Gunnar att komma i säng.

– Då kan det dröja väldigt länge innan de kommer. På natten är det bara två personer som täcker både Trosa, Vagnhärad och Västerljung och de människorna jagar man slut på, säger Gunnar Rehnström.

Som chef för SL gick han själv ut på golvet i verksamheten där han bland annat arbetade tillsammans med städpersonalen vid tunnelbanan. 

– När du gör det som chef förstår du vad som fungerar och inte fungerar. När du sedan fattar beslut om ny utrustning eller utbildning vet du vad du pratar om.

undefined
Gunnar och Kerstin Rehnström är idag beroende av hemtjänsten för att kunna bo kvar i sin lägenhet.

Gunnar Rehnström menar att kommunens chefer och beslutsfattare som ansvarar för hemtjänsten borde göra likadant. 

– Det är något personalen som arbetar hos mig efterlyser. De vill att deras chefer följer med ut i verksamheten istället för att sitta bakom ett skrivbord, säger han.  

Att han själv eller kommunens politiker skulle pröva på att jobba inom hemtjänsten vore ingen praktiskt åtgärd enligt Trosas omsorgschef Fredrik Yllman. 

– Det skulle såklart ge något. Men det skulle bli många jobb att pröva för kommunalrådet Daniel Portnoff som tillsammans med mig redan besökt hemtjänsten. Vi har även en välinformerad nämndordförande som är sjuksköterska till professionen, säger han.

Själv har Fredrik Yllman aldrig arbetat inom hemtjänsten. Men han har en undersköterskeutbildning och jobbade tio år på sjukhus innan han blev chef.   

– Den erfarenheten är väldigt värdefull att ha med sig. Jag kan relatera till alla arbetsuppgifter inom omsorgen eftersom jag har utfört dem själv.

undefined
Trosa kommuns vård- och omsorgschef Fredrik Yllman upplever att Trosas hemtjänst blivit bättre på senaste tiden: "Men vi får facit när Socialstyrelsens nästa undersökningen publiceras", säger han.

Enligt Fredrik Yllman håller kommunens hemtjänst den kvalité som lagstiftningen kräver. 

– Att vi skulle ha en hög personalomsättning är något av en myt. Däremot har vi vuxit väldigt snabbt och har haft svårt att nyanställa rätt personer i samma takt, säger han. 

För de planerade besök som finns på natten behövs inte mer personal

– Vi har gjort bedömningen att två personer är högst tillräckligt. Men om det kommer flera larm samtidigt kan det såklart bli stressigt.

Sedan betygen fallit i socialstyrelsens brukarundersökningar har hemtjänsten även delats in i flera områden.

– Vi har även jobbat med mindre personalgrupper för att brukarna inte ska behöva ha för många personer hos sig. Men där det krävs dubbelbemanning och är många besök blir det såklart fler, säger Fredrik Yllman.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!