Två år kantade av tågkaos – detta har hänt

MTR tog över tågtrafiken i Sörmland från hårt kritiserade SJ. Kontraktet gällde i åtta år – men efter drygt två år präglade av inställda avgångar, förseningar och allmänt kaos säger Mälardalstrafik upp avtalet.

Frida Ukmar, dåvarande vd för MTR Mälartåg.

Frida Ukmar, dåvarande vd för MTR Mälartåg.

Foto: Axel Hilleskog

Sörmland2024-02-23 12:43

2021

25 november

– Det känns fantastiskt att vi har fått förtroendet att driva Mälartåg. Vi har arbetat hårt för att få allt på plats till trafikstart den 12 december, sa Frida Ukmar, dåvarande vd för MTR Mälartåg.

Operatören får i uppdrag att köra Mälartåg efter SJ som dessförinnan dragits med stora problem kring inställda avgångar. Runt 160 lokförare och 170 tågvärdar har rekryterats inför starten.

undefined
Frida Ukmar, dåvarande vd för MTR Mälartåg.

2022

28 april

MTR får direkt en dålig start. Tåg ställs in eller drabbas av förseningar. Det är svårt att rekrytera tillräckligt med personal. Trycket ökar också på Mälartågs kundtjänst som tvingas fördubbla personalstyrkan.

 14 juni

– Det har gått jättedåligt – vi är inte alls nöjda, säger Mälardalstrafiks vd Helena Ekroth.

Tusentals tåg har varit försenade och inställda i Sörmland under vintern och våren. När MTR tog över trafiken ökade förseningarna månad för månad.

Problemen grundar sig i personalbrist. Färre SJ-anställda än väntat valde att följa med över till MTR.

MTR får en grundersättning för att köra Mälartågen och för varje inställd avgång drar Mälardalstrafik av pengar. Alla inställda och försenade tåg har redan kostat dem mångmiljonbelopp.

undefined
Helena Ekroth, vd Mälardalstrafik.

15 juni 2022

Lokföraren "Malin" vittnar om stökig schemaläggning, obligatoriska utbildningar på fritiden och svårigheter att kunna hjälpa resenärerna. Enligt henne beror personalbristen på MTR:s dåliga rykte.

– Hela järnvägsvärlden vet att de inte är en bra arbetsgivare, säger hon.

undefined
Lokföraren "Malin" ville inte medverka med sitt riktiga namn av rädsla för konsekvenser.

20 juni

En pendlarförening kräver förändring, från både operatören och politiken.

– Det känns som att politikerna skyller ifrån sig. De har gjort en upphandling där de själva kunde ta kontrollen. Och nu har allt har blivit sämre, säger Per-Anders Staav, ordförande för TIM-pendlare.

Samtidigt vill inte MTR låta tidningen ta del av uppgifter kring hur mycket de har förlorat på förseningarna. Resenärsvolymen sekretessbeläggs också när pendlarföreningen begär ut handlingar.

18 september

Lokförarbristen beskrivs nu som akut. Tågbolaget flaggar för att det kan innebära nedskärningar i trafiken under hela 2024.

12 oktober

Efter 15 månader på posten väljer Frida Ukmar att kliva av som vd för MTR Mälartåg.

2023

20 januari

En ny utbildning för lokförare startar i Eskilstuna för att råda bot på personalbristen.

1 Mars

undefined
Diana Ekström Ho, föreningen Gnestapendeln.

En eskalering av problem för Gnestapendeln. MTR slopar tågvärdar ombord, avgångarna halveras i rusningstid, tåg ställs in. Beskedet är att detta gäller fram till hösten.

– Det känns som att vi närmar oss samhällskollaps, säger Diana Ekström Ho, ordförande i föreningen Gnestapendeln.

17 april

Lokförare inom Storstockholms lokaltrafik, SL, går ut i vild strejk som en reaktion på att de bemannar tågen ensamma.

14 augusti

Regionpolitikern Monica Johansson (S) är vice ordförande i styrelsen för Mälardalstrafik, som har handlat upp MTR som operatör:

– Jag är oerhört besviken på att MTR inte går upp i trafik som det var tänkt. Det här är superallvarligt, säger hon.

När MTR vann upphandlingen utlovades 30 procent fler avgångar än tidigare.

undefined
Monica Johansson, Socialdemokraterna.

1 november

SL och MTR säger upp samarbetet kring pendeltågen, som bland annat trafikerar Stockholm-Gnesta.

15 december

Tågbolagets vd Joakim Sundh avgår.

2024

13 februari

Vagnsbrist och sjukfrånvaro ställer in ett stort antal avgångar på Nyköpingsbanan i början av året.

21 februari

Mälardalstrafik och MTR bryter avtalet i förtid. Transdev tar över trafiken i Mälardalen.

Mälardalstrafik

Mälardalstrafik är ett bolag som ägs gemensamt av regionerna i Stockholm, Sörmland, Uppsala, Västmanland, Örebro och Östergötland. Mälardalstrafik använder varumärkena Mälartåg för trafiken och Movingo för periodbiljetter.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!